Τετάρτη 9 Σεπτεμβρίου 2015

Ως τέλος Οκτωβρίου καραντίνα για τα βοοειδή του Έβρου

Παράταση στο εμπάργκο βοοειδών του Έβρου φέρνει ο εκτελεστικός κανονισμός της Κομισιόν για την οζώδη δερματίτιδα κι ενώ οι αρμόδιες ελληνικές, κτηνιατρικές αρχές έχουν θέσει σε καραντίνα την περιοχή έως τέλος Σεπτέμβρη.
«Σας αποστέλλεται συνημμένα, για ενημέρωση και εφαρμογή η Εκτελεστική Απόφαση 2015/1500 της Επιτροπής της Ε.Ε για ορισμένα προστατευτικά μέτρα κατά της οζώδους δερματίτιδας στην Ελλάδα και για την κατάργηση της εκτελεστικής απόφασης 2015-1423.
Η παρούσα απόφαση εφαρμόζεται έως τις 30 Οκτωβρίου 2015», αναφέρεται χαρακτηριστικά σε εγκύκλιο που εστάλη εκ νέου σε όλους τους εμπλεκόμενους από τη διεύθυνση κτηνιατρικής του υπουργείου Παραγωγικής Ανασυγκρότησης.
Βρείτε εδώ τη σχετική εγκύκλιο με την Παράταση καραντίνας για τα βοοειδή του Έβρου.pdf
Υπενθυμίζεται πως η περιοχή τέθηκε σε καραντίνα έπειτα από σχετική απόφαση της διεύθυνσης Κτηνιατρικής του υπουργείου Παραγωγικής Ανασυγκρότησης. Πρoηγήθηκε η επιβεβαίωση δυο κρουσμάτων της νόσου στην περιοχή, που κατά πληροφορίες εισήχθη στη χώρα μας από τη γειτονική Τουρκία και για την οποία πρώτο έγραψε το Agronews.
Αναλυτικά η απόφαση έχει ως εξής:
ΕΚΤΕΛΕΣΤΙΚΉ ΑΠΌΦΑΣΗ (ΕΕ) 2015/1500 ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΉΣτης 7ης Σεπτεμβρίου 2015
για ορισμένα προστατευτικά μέτρα κατά της οζώδους δερματίτιδας στην Ελλάδα και για την κατάργηση της εκτελεστικής απόφασης (ΕΕ) 2015/1423
[κοινοποιηθείσα υπό τον αριθμό C(2015) 6221]
(Το κείμενο στην ελληνική γλώσσα είναι το μόνο αυθεντικό)
(Κείμενο που παρουσιάζει ενδιαφέρον για τον ΕΟΧ)
Η ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ,
Έχοντας υπόψη τη Συνθήκη για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης,
Έχοντας υπόψη την οδηγία 89/662/ΕΟΚ του Συμβουλίου, της 11ης Δεκεμβρίου 1989, σχετικά με τους κτηνιατρικούς ελέγχους που εφαρμόζονται στο ενδοκοινοτικό εμπόριο με προοπτική την υλοποίηση της εσωτερικής αγοράς (1), και ιδίως το άρθρο 9 παράγραφος 4,
Έχοντας υπόψη την οδηγία 90/425/ΕΟΚ του Συμβουλίου, της 26ης Ιουνίου 1990, σχετικά με τους κτηνιατρικούς και ζωοτεχνικούς ελέγχους που εφαρμόζονται στο ενδοκοινοτικό εμπόριο ορισμένων ζώντων ζώων και προϊόντων με προοπτική την υλοποίηση της εσωτερικής αγοράς (2), και ιδίως το άρθρο 10 παράγραφος 4,
Έχοντας υπόψη την οδηγία 2002/99/ΕΚ του Συμβουλίου, της 16ης Δεκεμβρίου 2002, για τους κανόνες υγειονομικού ελέγχου που διέπουν την παραγωγή, μεταποίηση, διανομή και εισαγωγή προϊόντων ζωικής προέλευσης που προορίζονται για ανθρώπινη κατανάλωση (3), και ιδίως το άρθρο 4 παράγραφος 3,
Εκτιμώντας τα ακόλουθα:
(1) Η οζώδης δερματίτιδα είναι ιογενής νόσος των βοοειδών, η οποία μεταδίδεται κυρίως μέσω φορέα και χαρακτηρίζεται από την πρόκληση σοβαρών ζημιών, ενώ παράλληλα μπορεί να εξαπλωθεί σημαντικά, κυρίως μέσω της διακίνησης και του εμπορίου ευπαθών ζώντων ζώων και των προϊόντων τους. Η νόσος δεν έχει σημασία για τη δημόσια υγεία, επειδή ο ιός της οζώδους δερματίτιδας δεν μεταδίδεται στον άνθρωπο.
(2) Η οδηγία 92/119/ΕΟΚ του Συμβουλίου θεσπίζει γενικά μέτρα για την καταπολέμηση ορισμένων ασθενειών των ζώων, συμπεριλαμβανομένης της οζώδους δερματίτιδας (4). Στα εν λόγω μέτρα περιλαμβάνονται τα μέτρα που πρέπει να λαμβάνονται σε περίπτωση υπόνοιας και επιβεβαίωσης της οζώδους δερματίτιδας σε εκμετάλλευση, τα μέτρα που πρέπει να λαμβάνονται στις ζώνες επιβολής περιορισμών και άλλα πρόσθετα μέτρα για την αποτελεσματική καταπολέμηση της νόσου.
(3) Στις 20 Αυγούστου 2015 οι ελληνικές αρχές κοινοποίησαν στην Επιτροπή δύο εστίες οζώδους δερματίτιδας σε εκμεταλλεύσεις βοοειδών με συνολικά περίπου 200 βοοειδή στην περιοχή Φέρες, που ανήκει στην περιφερειακή ενότητα Έβρου στην Ελλάδα. Οι εστίες αυτές αποτελούν το πρώτο περιστατικό οζώδους δερματίτιδας στην Ένωση.
(4) Η Ελλάδα εφάρμοσε μέτρα στο πλαίσιο της οδηγίας 92/119/ΕΟΚ και, ειδικότερα, καθόρισε ζώνες προστασίας και επίβλεψης γύρω από τις εστίες, σύμφωνα με το άρθρο 10 της εν λόγω οδηγίας.
(5) Ο κίνδυνος εξάπλωσης του ιού της οζώδους δερματίτιδας σε άλλες περιοχές της Ελλάδας και σε άλλα κράτη μέλη, ιδίως μέσω του εμπορίου ζώντων βοοειδών και αναπαραγωγικού υλικού τους, της κυκλοφορίας ορισμένων άγριων μηρυκαστικών και της διάθεσης στην αγορά ορισμένων προϊόντων που προέρχονται από βοοειδή, πρέπει να ελεγχθεί.
(6) Για να αποφευχθεί η εξάπλωση του ιού σε άλλα μέρη της Ελλάδας, σε άλλα κράτη μέλη και σε τρίτες χώρες, η Επιτροπή εξέδωσε την εκτελεστική απόφαση (ΕΕ) 2015/1423 (5), που προβλέπει προσωρινά προστατευτικά μέτρα και απαγορεύει τη διακίνηση και την αποστολή βοοειδών και του σπέρματός τους, καθώς και τη διάθεση στην αγορά ορισμένων προϊόντων ζωικής προέλευσης που προέρχονται από την περιφερειακή ενότητα Έβρου.

(7) Μετά τη λήψη περαιτέρω στοιχείων σχετικά με την επιδημιολογική κατάσταση στην Ελλάδα, τα μέτρα αυτά είναι δυνατόν να συμπληρωθούν με την εφαρμογή μέτρων άμβλυνσης του κινδύνου.
(8) Οι ορισμοί που χρησιμοποιούνται για τους σκοπούς της παρούσας απόφασης είναι οι ορισμοί που προβλέπονται στην ισχύουσα νομοθεσία, και ιδίως στο άρθρο 2 της οδηγίας 92/119/ΕΟΚ, στο άρθρο 2 της οδηγίας 64/432/ΕΟΚ του Συμβουλίου (6) και στο άρθρο 2 της οδηγίας 92/65/ΕΟΚ του Συμβουλίου (7). Ωστόσο, δημιουργούνται και χρησιμοποιούνται ειδικά για τους σκοπούς της παρούσας απόφασης ορισμένοι ειδικοί όροι, οι οποίοι, ως εκ τούτου, θα πρέπει να οριστούν σ' αυτήν.
(9) Είναι αναγκαίο να καθοριστεί το τμήμα της ελληνικής επικράτειας το οποίο θεωρείται απαλλαγμένο από την οζώδη δερματίτιδα και δεν υπόκειται στους περιορισμούς που προβλέπονται σύμφωνα με την οδηγία 92/119/ΕΟΚ και την παρούσα απόφαση. Συνεπώς, είναι σκόπιμο να οριστεί σε παράρτημα μια ζώνη επιβολής περιορισμών, λαμβανομένου υπόψη του επιπέδου του κινδύνου εξάπλωσης της νόσου. Τα γεωγραφικά όρια της ζώνης αυτής θα πρέπει να βασίζονται στον κίνδυνο και στα αποτελέσματα του εντοπισμού πιθανών επαφών στη μολυσμένη εκμετάλλευση, στον πιθανό ρόλο των φορέων και στη δυνατότητα διεξαγωγής επαρκών ελέγχων όσον αφορά τις μετακινήσεις ζώων και προϊόντων. Η εν λόγω ζώνη θα πρέπει να περιλαμβάνει κάθε ζώνη προστασίας και κάθε ζώνη επίβλεψης που έχουν καθοριστεί σύμφωνα με την οδηγία 92/119/ΕΟΚ. Με βάση τις πληροφορίες που παρασχέθηκαν από την Ελλάδα, το σύνολο του εδάφους της περιφερειακής ενότητας Έβρου στην Ελλάδα θα πρέπει να θεωρηθεί ζώνη επιβολής περιορισμών.
(10) Είναι επίσης αναγκαίο να προβλεφθούν ορισμένοι περιορισμοί στην αποστολή ζώων των ευπαθών ειδών και αναπαραγωγικού υλικού τους από την εν λόγω ζώνη επιβολής περιορισμών, καθώς και περιορισμοί στη διάθεση στην αγορά ορισμένων προϊόντων ζωικής προέλευσης και ζωικών υποπροϊόντων από τη ζώνη αυτή.
(11) Σε περίπτωση εκδήλωσης εστίας της οζώδους δερματίτιδας, το άρθρο 19 της οδηγίας 92/119/ΕΟΚ προβλέπει τη δυνατότητα διεξαγωγής εμβολιασμού κατά της εν λόγω νόσου. Επί του παρόντος, ο εμβολιασμός κατά της οζώδους δερματίτιδας στην Ελλάδα απαγορεύεται. Ωστόσο, η Ελλάδα έχει δηλώσει την πρόθεσή της να προβεί σε επείγοντα εμβολιασμό κατά της οζώδους δερματίτιδας. Ο κίνδυνος εξάπλωσης της νόσου μέσω ζώων και προϊόντων από εμβολιασμένα ζώα είναι διαφορετικός από τον κίνδυνο που προκύπτει από τα μη εμβολιασμένα ζώα. Ως εκ τούτου, οι εν λόγω κίνδυνοι πρέπει να αντιμετωπιστούν χωριστά και δεν αποτελούν αντικείμενο της παρούσας απόφασης.
(12) Όσον αφορά τον κίνδυνο εξάπλωσης της οζώδους δερματίτιδας, τα διάφορα επιμέρους εμπορεύματα παρουσιάζουν διαφορετικά επίπεδα κινδύνου. Όπως αναφέρεται στην επιστημονική γνώμη της Ευρωπαϊκής Αρχής για την Ασφάλεια των Τροφίμων (EFSA) σχετικά με την οζώδη δερματίτιδα (8), η διακίνηση ζώντων βοοειδών, σπέρματος βοοειδών και δορών και δερμάτων από μολυσμένα βοοειδή ενέχει υψηλότερους κινδύνους, όσον αφορά την έκθεση και τις συνέπειες, απ' ό,τι άλλα προϊόντα όπως το γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα, οι κατεργασμένες δορές και δέρματα ή το νωπό κρέας, τα παρασκευάσματα κρέατος και τα προϊόντα κρέατος που προέρχονται από βοοειδή, όπου οι επιστημονικές ή πειραματικές αποδείξεις είναι ανεπαρκείς όσον αφορά τον ρόλο τους στη μετάδοση της νόσου. Συνεπώς, τα μέτρα που προβλέπονται στην παρούσα απόφαση πρέπει να είναι ισορροπημένα και ανάλογα προς τους κινδύνους.
(13) Οι μετακινήσεις ζώντων βοοειδών εκτός της περιφερειακής ενότητας Έβρου θα πρέπει να εξακολουθήσουν να απαγορεύονται, προκειμένου να αποτραπεί η εξάπλωση της νόσου. Σύμφωνα με την επιστημονική γνώμη της EFSA σχετικά με την οζώδη δερματίτιδα και σύμφωνα με τον Οργανισμό Υγείας των Ζώων (OIE), η άγρια πανίδα, δηλαδή ορισμένα εξωτικά άγρια μηρυκαστικά, μπορεί να διαδραματίσει κάποιο ρόλο στη μετάδοση της νόσου, ιδίως στην Αφρική, όπου η ασθένεια είναι ενδημική. Ως εκ τούτου, θα πρέπει επίσης να ληφθούν ορισμένα προληπτικά μέτρα και για τα άγρια μηρυκαστικά. Δεδομένου ότι η ενωσιακή νομοθεσία δεν προβλέπει πιο συγκεκριμένους κανόνες, θα πρέπει να χρησιμοποιούνται για τον σκοπό αυτό τα κατάλληλα διεθνή πρότυπα τα οποία προβλέπονται για τις εν λόγω μετακινήσεις στον Κώδικα υγείας χερσαίων ζώων του OIE (Κώδικας υγείας χερσαίων ζώων του OIE) (9).
(14) Δεδομένου ότι η Ελλάδα ζήτησε να εξαιρεθούν από την απαγόρευση αποστολής τα βοοειδή που προορίζονται για άμεση σφαγή και τα οποία προέρχονται από εκμεταλλεύσεις που βρίσκονται στη ζώνη επιβολής περιορισμών αλλά εκτός των ζωνών προστασίας και επίβλεψης, και καθώς η εξαίρεση αυτή προβλέπεται στο άρθρο 11.11.5 του Κώδικα υγείας χερσαίων ζώων του ΟΙΕ, είναι σκόπιμο να επιτραπεί η αποστολή αυτών των φορτίων υπό ορισμένους όρους.
(15) Ομοίως, δεν μπορεί να αποκλειστεί η μετάδοση της νόσου μέσω σπέρματος και εμβρύων βοοειδών. Ως εκ τούτου, θα πρέπει να προβλεφθούν ορισμένα μέτρα προστασίας για τα εν λόγω εμπορεύματα. Ελλείψει ενωσιακών προτύπων, θα πρέπει να χρησιμοποιούνται για τον σκοπό αυτό η επιστημονική γνώμη της EFSA σχετικά με την οζώδη δερματίτιδα και οι κατάλληλες συστάσεις του Κώδικα υγείας χερσαίων ζώων του ΟΙΕ.
(16) Σύμφωνα με την επιστημονική γνώμη της EFSA σχετικά με την οζώδη δερματίτιδα, έχει αποδειχθεί πειραματικά η μετάδοση του ιού της οζώδους δερματίτιδας με το σπέρμα (φυσική οχεία ή τεχνητή σπερματέγχυση), ενώ ο ιός της οζώδους δερματίτιδας έχει απομονωθεί σε σπέρμα πειραματικώς μολυνθέντων ταύρων. Συνεπώς, η συλλογή και η χρήση σπέρματος βοοειδών που προέρχονται από τη ζώνη επιβολής περιορισμών θα πρέπει να απαγορευθεί.
(17) Σύμφωνα με το άρθρο 4.7.14 του Κώδικα υγείας χερσαίων ζώων του OIE, η οζώδης δερματίτιδα κατατάσσεται, σύμφωνα με το εγχειρίδιο της Διεθνούς Ένωσης για τη Μεταφορά Εμβρύων, στην κατηγορία νόσων ή παθογόνων παραγόντων 4, που είναι εκείνα για τα οποία έχουν εκπονηθεί ή βρίσκονται στο στάδιο της εκπόνησης μελέτες, οι οποίες επισημαίνουν ότι δεν είναι ακόμη εφικτή η εξαγωγή συμπερασμάτων όσον αφορά το επίπεδο του κινδύνου μετάδοσης ή ότι ο κίνδυνος μετάδοσης μέσω της μεταφοράς εμβρύων μπορεί να μην είναι αμελητέος, ακόμη και αν γίνεται ορθός χειρισμός των εμβρύων σύμφωνα με το εγχειρίδιο αυτό από τη συλλογή έως και τη μεταφορά. Συνεπώς, η συλλογή και η χρήση εμβρύων βοοειδών που προέρχονται από τη ζώνη επιβολής περιορισμών θα πρέπει να απαγορευθούν.
(18) Δεν υπάρχουν επιστημονικές ή πειραματικές αποδείξεις σχετικά με τη μετάδοση του ιού σε ευπαθή ζώα μέσω νωπού κρέατος, παρασκευασμάτων κρέατος και προϊόντων κρέατος. Μολονότι η επιστημονική γνώμη της EFSA σχετικά με την οζώδη δερματίτιδα αναφέρει ότι ο ιός μπορεί να επιζήσει στο κρέας για μη προσδιοριζόμενο χρονικό διάστημα, η υφιστάμενη ενωσιακή απαγόρευση της σίτισης των μηρυκαστικών με πρωτεΐνες μηρυκαστικών αποκλείει τη δυνατότητα μετάδοσης του ιού από το στόμα. Για να αποφευχθεί κάθε κίνδυνος εξάπλωσης της νόσου, η διάθεση στην αγορά νωπού κρέατος, παρασκευασμάτων κρέατος και προϊόντων κρέατος που προέρχονται από βοοειδή καταγόμενα από την περιφερειακή ενότητα Έβρου θα πρέπει να επιτρέπεται μόνο όταν το νωπό κρέας προέρχεται από βοοειδή που εκτρέφονται σε εκμεταλλεύσεις απαλλαγμένες από την ασθένεια και οι οποίες βρίσκονται μεν στη ζώνη επιβολής περιορισμών αλλά εκτός των καθορισμένων ζωνών προστασίας και επίβλεψης. Τα εν λόγω κρέατα θα πρέπει να διατίθενται μόνο στην ελληνική αγορά.
(19) Επιπλέον, δύναται να επιτρέπεται, υπό ορισμένους όρους, η αποστολή φορτίων νωπού κρέατος, παρασκευασμάτων κρέατος και προϊόντων κρέατος παραγόμενων με νωπά κρέατα προερχόμενα από ζώα τα οποία εκτρέφονται εκτός της ζώνης επιβολής περιορισμών και υποβάλλονται σε επεξεργασία σε εγκαταστάσεις που βρίσκονται στη ζώνη επιβολής περιορισμών αλλά εκτός των ζωνών προστασίας και επίβλεψης.
(20) Το πρωτόγαλα, το γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα που χρησιμοποιούνται ως ζωοτροφές μπορούν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην εξάπλωση της νόσου, ιδίως όταν το πρωτόγαλα, το γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα δεν έχουν υποστεί επαρκή θερμική επεξεργασία ή οξίνιση για την αδρανοποίηση του ιού.
(21) Η Ελλάδα ζήτησε εξαίρεση από την απαγόρευση αποστολής παστεριωμένου γάλακτος και γαλακτοκομικών προϊόντων που προορίζονται για κατανάλωση από τον άνθρωπο και προέρχονται από εγκαταστάσεις που βρίσκονται στη ζώνη επιβολής περιορισμών αλλά εκτός των ζωνών προστασίας και επίβλεψης. Καθώς η επιστημονική γνώμη της EFSA σχετικά με τους κινδύνους που εγκυμονεί για την υγεία των ζώων η σίτιση των ζώων με έτοιμα προς χρήση γαλακτοκομικά προϊόντα χωρίς περαιτέρω επεξεργασία (10) ορίζει ειδικότερα ορισμένες μεθόδους που μπορούν να μετριάσουν τους κινδύνους εξάπλωσης της οζώδους δερματίτιδας μέσω του γάλακτος και των γαλακτοκομικών προϊόντων, είναι δυνατόν να επιτραπεί, υπό ορισμένους όρους, η αποστολή φορτίων γάλακτος και γαλακτοκομικών προϊόντων που προορίζονται για κατανάλωση από τον άνθρωπο.
(22) Ο κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 142/2011 της Επιτροπής (11) θεσπίζει κανόνες εφαρμογής του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1069/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου (12), συμπεριλαμβανομένης της πρόβλεψης απαιτήσεων για την ασφαλή επεξεργασία των ζωικών υποπροϊόντων και των παράγωγων προϊόντων τους. Για την πρόληψη της εξάπλωσης της οζώδους δερματίτιδας, η διάθεση μη επεξεργασμένων ζωικών υποπροϊόντων στην αγορά πρέπει να απαγορεύεται. Κάθε αναφορά στα μεταποιημένα ζωικά υποπροϊόντα στην παρούσα απόφαση πρέπει να ερμηνεύεται ως αναφορά στα πρότυπα υγείας των ζώων που ορίζονται στον κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 142/2011.
(23) Τα μέτρα που προβλέπονται στην παρούσα απόφαση θα πρέπει να αντικαταστήσουν τα προσωρινά μέτρα προστασίας από την οζώδη δερματίτιδα στην Ελλάδα τα οποία προβλέπονται στην εκτελεστική απόφαση (ΕΕ) 2015/1423. Ως εκ τούτου, η εν λόγω απόφαση θα πρέπει να καταργηθεί.
(24) Τα μέτρα που προβλέπονται στην παρούσα απόφαση είναι σύμφωνα με τη γνώμη της μόνιμης επιτροπής φυτών, ζώων, τροφίμων και ζωοτροφών,
ΕΞΕΔΩΣΕ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΑ ΑΠΟΦΑΣΗ:
Άρθρο 1
Αντικείμενο και πεδίο εφαρμογής
1.   Η παρούσα απόφαση θεσπίζει ορισμένα προστατευτικά μέτρα ελέγχου της υγείας των ζώων όσον αφορά την οζώδη δερματίτιδα που έχει επιβεβαιωθεί στην Ελλάδα.
2.   Σε περίπτωση διαφοράς, τα μέτρα που προβλέπονται στην παρούσα απόφαση υπερισχύουν των μέτρων που έλαβε η Ελλάδα στο πλαίσιο της οδηγίας 92/119/ΕΟΚ.
3.   Οι παρεκκλίσεις που προβλέπονται στα άρθρα 4, 5, 6 και 7 δεν ισχύουν για τα βοοειδή που έχουν εμβολιαστεί κατά της οζώδους δερματίτιδας και για τα προϊόντα τους.
Άρθρο 2
Ορισμοί
Για τους σκοπούς της παρούσας απόφασης, ισχύουν οι ακόλουθοι ορισμοί:
α)   «βοοειδή»: τα οπληφόρα ζώα των ειδών Bos taurus, Bos indicus, Bison bison και Bubalus bubalis·
β)   «ζώνη επιβολής περιορισμών»: το τμήμα της επικράτειας κράτους μέλους που παρατίθεται στο παράρτημα της παρούσας απόφασης, το οποίο περιλαμβάνει την περιοχή όπου έχει επιβεβαιωθεί η οζώδης δερματίτιδα και τις ζώνες προστασίας και επίβλεψης που έχουν καθοριστεί σύμφωνα με το άρθρο 10 της οδηγίας 92/119/ΕΟΚ.
Άρθρο 3
Απαγόρευση μετακίνησης και αποστολής ορισμένων ζώων και του σπέρματος και των εμβρύων τους και απαγόρευση διάθεσης στην αγορά ορισμένων προϊόντων ζωικής προέλευσης και ζωικών υποπροϊόντων
1.   Η Ελλάδα απαγορεύει την αποστολή των ακόλουθων εμπορευμάτων από τη ζώνη επιβολής περιορισμών προς άλλα μέρη της Ελλάδας, προς άλλα κράτη μέλη και προς τρίτες χώρες:
α) ζώντα βοοειδή και αιχμάλωτα άγρια μηρυκαστικά·
β) σπέρμα, ωάρια και έμβρυα βοοειδών.2.   Η Ελλάδα απαγορεύει τη διάθεση στην αγορά, εκτός της ζώνης επιβολής περιορισμών, των ακόλουθων εμπορευμάτων που παράγονται από βοοειδή και από άγρια μηρυκαστικά που εκτρέφονται ή αποτελούν αντικείμενο θήρας στη ζώνη επιβολής περιορισμών:
α) νωπό κρέας και παρασκευάσματα κρέατος και προϊόντα κρέατος που προέρχονται από αυτό το νωπό κρέας·
β) πρωτόγαλα, γάλα και γαλακτοκομικά προϊόντα βοοειδών·
γ) νωπές δορές και δέρματα βοοειδών και άγριων μηρυκαστικών, πλην εκείνων που αναφέρονται στο στοιχείο δ)·
δ) μη επεξεργασμένα ζωικά υποπροϊόντα από βοοειδή και άγρια μηρυκαστικά, εκτός αν προορίζονται και διοχετεύονται υπό την επίσημη εποπτεία της αρμόδιας αρχής για τελική διάθεση ή επεξεργασία σε εγκεκριμένη μονάδα, δυνάμει του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1069/2009, εντός της ελληνικής επικράτειας.
Άρθρο 4
Παρέκκλιση από την απαγόρευση αποστολής ζώντων βοοειδών και αιχμάλωτων άγριων μηρυκαστικών για άμεση σφαγή και αποστολή νωπού κρέατος, παρασκευασμάτων κρέατος και προϊόντων κρέατος που προέρχονται από τα ζώα αυτά
1.   Κατά παρέκκλιση από την απαγόρευση που προβλέπεται στο άρθρο 3 παράγραφος 1 στοιχείο α), η αρμόδια αρχή δύναται να επιτρέψει την αποστολή βοοειδών και αιχμάλωτων άγριων μηρυκαστικών από εκμεταλλεύσεις που βρίσκονται στη ζώνη επιβολής περιορισμών αλλά εκτός των ζωνών προστασίας και επίβλεψης σε σφαγείο που βρίσκεται σε άλλο μέρος της Ελλάδας, υπό τους εξής όρους:
α) τα ζώα παρέμειναν από τη γέννησή τους, ή κατά τις τελευταίες 28 ημέρες, σε εκμετάλλευση στην οποία δεν αναφέρθηκε επίσημα κανένα κρούσμα οζώδους δερματίτιδας κατά τη διάρκεια της εν λόγω περιόδου·
β) τα ζώα υποβλήθηκαν σε κλινική επιθεώρηση κατά τη φόρτωση και δεν παρουσίασαν κανένα κλινικό σύμπτωμα οζώδους δερματίτιδας·
γ) τα ζώα μεταφέρονται για άμεση σφαγή απευθείας, χωρίς στάση ή εκφόρτωση στο σφαγείο·
δ) το σφαγείο για τη σφαγή των εν λόγω ζώων ορίζεται από την αρμόδια αρχή·
ε) η αρμόδια αρχή που είναι υπεύθυνη για το σφαγείο πρέπει να έχει ενημερωθεί από την αρμόδια για την αποστολή αρχή για την πρόθεση αποστολής βοοειδών και ενημερώνει την αρμόδια για την αποστολή αρχή για την άφιξή τους·
στ) κατά την άφιξη στο σφαγείο, τα εν λόγω ζώα φυλάσσονται και σφάζονται χωριστά από τα άλλα ζώα εντός διαστήματος μικρότερου των 36 ωρών.
2.   Κάθε αποστολή βοοειδών και αιχμάλωτων άγριων μηρυκαστικών, σύμφωνα με την παράγραφο 1, διενεργείται μόνο αν πληρούνται οι ακόλουθες προϋποθέσεις:
α) το μεταφορικό μέσο έχει καθαριστεί και απολυμανθεί κατάλληλα πριν και μετά τη φόρτωση των ζώων αυτών σύμφωνα με το άρθρο 9·
β) πριν και κατά τη διάρκεια της μεταφοράς, τα ζώα προστατεύονται από επιθέσεις εντόμων-φορέων.
3.   Η αρμόδια αρχή εξασφαλίζει ότι το νωπό κρέας, τα παρασκευάσματα κρέατος και τα προϊόντα κρέατος που προέρχονται από τα εν λόγω ζώα διατίθενται στην αγορά σύμφωνα με τις απαιτήσεις που προβλέπονται στα άρθρα 5 και 6, αντιστοίχως.Άρθρο 5
Παρέκκλιση από την απαγόρευση διάθεσης στην αγορά νωπού κρέατος και παρασκευασμάτων κρέατος βοοειδών και άγριων μηρυκαστικών
1.   Κατά παρέκκλιση από την απαγόρευση που προβλέπεται στο άρθρο 3 παράγραφος 2 στοιχείο α), η αρμόδια αρχή δύναται να επιτρέπει τη διάθεση στην αγορά αποστολών νωπού κρέατος, πλην των εντοσθίων και των νωπών δορών και δερμάτων, που προέρχονται από βοοειδή και άγρια μηρυκαστικά από τη ζώνη επιβολής περιορισμών αλλά εκτός των ζωνών προστασίας και επίβλεψης και σχετικών παρασκευασμάτων κρέατος, υπό τον όρο ότι το νωπό κρέας και τα παρασκευάσματα κρέατος προέρχονται από ζώα τα οποία:
α) εκτρέφονται σε εκμεταλλεύσεις της ζώνης επιβολής περιορισμών στις οποίες δεν είχαν επιβληθεί περιορισμοί σύμφωνα με την οδηγία 92/119/ΕΟΚ· ή

β) έχουν σφαγεί πριν από την 21η Αυγούστου 2015.
Η αρμόδια αρχή εξασφαλίζει ότι τα φορτία που αναφέρονται στην παρούσα παράγραφο δεν αποστέλλονται σε άλλα κράτη μέλη ή τρίτες χώρες.
2.   Η αρμόδια αρχή εγκρίνει την αποστολή, σε άλλα κράτη μέλη, φορτίων νωπού κρέατος και παρασκευασμάτων κρέατος που παράγονται από το εν λόγω νωπό κρέας τα οποία λαμβάνονται από βοοειδή που εκτρέφονται και σφάζονται εκτός της ζώνης επιβολής περιορισμών, μόνο υπό τον όρο ότι τα φορτία συνοδεύονται από επίσημο πιστοποιητικό με την ακόλουθη βεβαίωση:
«Το νωπό κρέας ή τα παρασκευάσματα κρέατος συμμορφώνονται με την εκτελεστική απόφαση (ΕΕ) 2015/1500 [C(2015) 6221] της Επιτροπής, της 7ης Σεπτεμβρίου 2015, σχετικά με ορισμένα προστατευτικά μέτρα κατά της οζώδους δερματίτιδας στην Ελλάδα».
Άρθρο 6
Παρέκκλιση από την απαγόρευση διάθεσης στην αγορά προϊόντων κρέατος που αποτελούνται από κρέας βοοειδών και άγριων μηρυκαστικών ή περιέχουν τέτοιο κρέας
1.   Κατά παρέκκλιση από την απαγόρευση που προβλέπεται στο άρθρο 3 παράγραφος 2 στοιχείο α), η αρμόδια αρχή δύναται να επιτρέπει τη διάθεση στην αγορά φορτίων προϊόντων κρέατος που παράγονται από νωπό κρέας βοοειδών και άγριων μηρυκαστικών από τη ζώνη επιβολής περιορισμών αλλά εκτός των ζωνών προστασίας και επίβλεψης, με την προϋπόθεση ότι το νωπό κρέας έχει ληφθεί από ζώα τα οποία:
α) εκτρέφονται σε εκμεταλλεύσεις της ζώνης επιβολής περιορισμών στις οποίες δεν είχαν επιβληθεί περιορισμοί σύμφωνα με την οδηγία 92/119/ΕΟΚ· ή
β) έχουν σφαγεί πριν από την 21η Αυγούστου 2015· ή
γ) εκτρέφονται και σφάζονται εκτός της ζώνης επιβολής περιορισμών.
2.   Η αρμόδια αρχή επιτρέπει τη διάθεση στην αγορά προϊόντων κρέατος που αναφέρονται στην παράγραφο 1, σύμφωνα με τους όρους των στοιχείων α) ή β) της εν λόγω παραγράφου, μόνο στο έδαφος της Ελλάδας, υπό την προϋπόθεση ότι τα προϊόντα κρέατος πρέπει να έχουν υποβληθεί σε μη ειδική επεξεργασία που εξασφαλίζει ότι η κομμένη επιφάνεια των προϊόντων κρέατος δεν παρουσιάζει πλέον τα χαρακτηριστικά του νωπού κρέατος.
Η αρμόδια αρχή εξασφαλίζει ότι τα φορτία που αναφέρονται στην παρούσα παράγραφο δεν αποστέλλονται σε άλλα κράτη μέλη ή σε τρίτες χώρες.
3.   Η αρμόδια αρχή εγκρίνει τις αποστολές που αναφέρονται στην παράγραφο 1 στοιχεία α) και β) σε άλλα κράτη μέλη μόνο υπό τον όρο ότι τα προϊόντα κρέατος έχουν υποβληθεί σε ειδική επεξεργασία σε ερμητικά κλειστό δοχείο, σε τιμή Fo τρία ή μεγαλύτερη, και συνοδεύονται από επίσημο πιστοποιητικό με την ακόλουθη βεβαίωση:
«Τα προϊόντα κρέατος συμμορφώνονται με την εκτελεστική απόφαση (ΕΕ) 2015/1500 [C(2015) 6221] της Επιτροπής, της 7ης Σεπτεμβρίου 2015, σχετικά με ορισμένα προστατευτικά μέτρα κατά της οζώδους δερματίτιδας στην Ελλάδα».
4.   Η αρμόδια αρχή εγκρίνει την αποστολή, σε άλλα κράτη μέλη, φορτίων προϊόντων κρέατος που αναφέρονται στην παράγραφο 1 στοιχείο γ) μόνο υπό τον όρο ότι τα προϊόντα κρέατος έχουν υποβληθεί σε μη ειδική επεξεργασία, η οποία εξασφαλίζει ότι η κομμένη επιφάνεια των προϊόντων κρέατος δεν παρουσιάζει πλέον τα χαρακτηριστικά του νωπού κρέατος, και συνοδεύονται από επίσημο πιστοποιητικό με την ακόλουθη βεβαίωση:
«Τα προϊόντα κρέατος συμμορφώνονται με την εκτελεστική απόφαση (ΕΕ) 2015/1500 [C(2015) 6221] της Επιτροπής, της 7ης Σεπτεμβρίου 2015, σχετικά με ορισμένα προστατευτικά μέτρα κατά της οζώδους δερματίτιδας στην Ελλάδα».
Άρθρο 7
Παρέκκλιση από την απαγόρευση αποστολής και διάθεσης γάλακτος και γαλακτοκομικών προϊόντων στην αγορά
1.   Κατά παρέκκλιση από την απαγόρευση που προβλέπεται στο άρθρο 3 παράγραφος 2 στοιχείο β), η αρμόδια αρχή δύναται να επιτρέπει τη διάθεση στην αγορά γάλακτος που προορίζεται για κατανάλωση από τον άνθρωπο προερχόμενου από βοοειδή εκτρεφόμενα στη ζώνη επιβολής περιορισμών αλλά εκτός των ζωνών προστασίας και επίβλεψης καθώς και σχετικών γαλακτοκομικών προϊόντων, υπό τον όρο ότι το γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα έχουν υποβληθεί σε επεξεργασία που περιγράφεται στα σημεία 1.1 έως 1.5 του μέρους Α του παραρτήματος IX της οδηγίας 2003/85/ΕΚ του Συμβουλίου (13).
2.   Η αρμόδια αρχή εγκρίνει την αποστολή, σε άλλα κράτη μέλη, φορτίων γάλακτος και γαλακτοκομικών προϊόντων που αναφέρονται στην παράγραφο 1 μόνο υπό τον όρο ότι οι παρτίδες συνοδεύονται από επίσημο πιστοποιητικό με την ακόλουθη βεβαίωση:
«Το γάλα ή τα γαλακτοκομικά προϊόντα συμμορφώνονται με την εκτελεστική απόφαση (ΕΕ) 2015/1500 [C(2015) 6221] της Επιτροπής, της 7ης Σεπτεμβρίου 2015, σχετικά με ορισμένα προστατευτικά μέτρα κατά της οζώδους δερματίτιδας στην Ελλάδα».
Άρθρο 8
Ειδικό σήμα καταλληλότητας για το νωπό κρέας, τα παρασκευάσματα κρέατος και τα προϊόντα κρέατος που αναφέρονται στο άρθρο 5 παράγραφος 1 και στο άρθρο 6 παράγραφος 2 αντιστοίχως
Η Ελλάδα εξασφαλίζει ότι το νωπό κρέας, τα παρασκευάσματα κρέατος και τα προϊόντα κρέατος που αναφέρονται στο άρθρο 5 παράγραφος 1 και στο άρθρο 6 παράγραφος 2, αντιστοίχως, επισημαίνονται με ειδικό σήμα καταλληλότητας ή σήμα αναγνώρισης, το οποίο δεν είναι ωοειδές και δεν μπορεί να συγχέεται με:
α) το σήμα καταλληλότητας για το νωπό κρέας που προβλέπεται στο κεφάλαιο III του τμήματος I του παραρτήματος I του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 854/2004 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου (14)·

β) το αναγνωριστικό σήμα για τα παρασκευάσματα κρέατος και τα προϊόντα κρέατος που αποτελούνται από κρέας βοοειδών ή περιέχουν κρέας βοοειδών, που προβλέπεται στο τμήμα I του παραρτήματος II του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 853/2004 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου (15).
Άρθρο 9
Απαιτήσεις σχετικά με τα μεταφορικά οχήματα, τον καθαρισμό και την απολύμανση
1.   Η αρμόδια αρχή εξασφαλίζει ότι, για κάθε όχημα το οποίο έχει έρθει σε επαφή με τα ευπαθή είδη στη ζώνη επιβολής περιορισμών και προτίθεται να εγκαταλείψει την εν λόγω ζώνη, ο φορέας εκμετάλλευσης ή ο οδηγός του οχήματος αυτού παρέχει αποδεικτικά στοιχεία τα οποία αποδεικνύουν ότι, μετά την τελευταία επαφή με τα ζώα, το όχημα έχει καθαριστεί και απολυμανθεί με τρόπο που αδρανοποιεί τον ιό της οζώδους δερματίτιδας.
2.   Η αρμόδια αρχή καθορίζει τις πληροφορίες που πρέπει να υποβάλλονται από τον φορέα εκμετάλλευσης/τον οδηγό του οχήματος μεταφοράς ζωικού κεφαλαίου, προκειμένου να αποδειχθεί ότι η απαιτούμενη απολύμανση έχει λάβει χώρα.
Άρθρο 10
Απαιτήσεις ενημέρωσης
Η Ελλάδα ενημερώνει την Επιτροπή και τα λοιπά κράτη μέλη, στο πλαίσιο της μόνιμης επιτροπής φυτών, ζώων, τροφίμων και ζωοτροφών, σχετικά με τα αποτελέσματα της επιτήρησης της οζώδους δερματίτιδας στη ζώνη επιβολής περιορισμών.
Άρθρο 11
Κατάργηση
Η εκτελεστική απόφαση (ΕΕ) 2015/1423 καταργείται.
Άρθρο 12
Εφαρμογή
Η παρούσα απόφαση εφαρμόζεται έως τις 30 Οκτωβρίου 2015.
Άρθρο 13
Αποδέκτες
Η παρούσα απόφαση απευθύνεται στην Ελληνική Δημοκρατία.
Βρυξέλλες, 7 Σεπτεμβρίου 2015.
Για την Επιτροπή
Vytenis ANDRIUKAITIS
Μέλος της Επιτροπής
Πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου